Mobilný telefón, tablet alebo počítač ovládate pomocou rôznych pohybov rúk. Aj keď sa to nezdá, ovplyvnené je celé telo. Pri počítači pri dlhšom sedení bolí chrbát, oči a ruka od ovládania myši. Pohybové problémy môžu nastať pri práci s tabletom v oblasti ramien, ako aj pri volaní z mobilného telefónu.
 sledování internetu
Tablet:
·         Pri používaní tabletu, či už pasívne alebo aktívne, sa hrbíme tak, že si spôsobujeme bolesti a zápaly chrbta i kĺbov na rukách.
·         Ukázalo sa, že tablety ani nie je možné iným spôsobom používať a napríklad pri písaní je zhrbená póza prakticky jediná, ktorú môžeme zaujať.

Dotykový telefón:
·         Pri obsluhe telefónu trpí hlavne krčná chrbtica, pretože telefón nás núti, aby sme dlhšiu dobu zostávali v neprirodzenej a namáhavej pozícii.
·         Ľudia pracujú s telefónmi dlhú dobu bez prestávky a nie len v sede, ale aj v stoji a niektorí aj pri chôdzi.
·         Telo je v zlom fyziologickom postavení a tým sa zväčšuje jeho nerovnováha a preťaženie.
·         Pri telefonovaní je snaha mať hlavu v miernom predklone, preto sa snažte mať hlavu čo možno najvyššie a telefón teda držte pred očami, pred sebou.

Zdravotné riziká:
·         Nie všetky digitálne prístroje majú ale za dôsledok fyzické problémy.
·         Patrí sem aj duševná záťaž, ktorej sa odborne hovorí „technostres“.
·         Prebudíte sa a už sa pozeráte, koľko máte správ a laikov. Či Vám neprišiel mail. Ste nervózny, keď chvíľu nemáte signál, tak potom trpíte „technostresom“.
·         Jedná sa o špecifický druh stresu, ktorý je spôsobovaný neustálou potrebou byť on-line, a to kdekoľvek a kedykoľvek. Prakticky ste pod neustálym tlakom informácií a očakáva sa od Vás, že ste neustále na príjme a v kontakte.
·         Táto strata súkromia a pokoja môže spôsobovať depresiu, únavu, úzkosť a nepriamo prerásť aj v problémy s fyzickým zdravím.
vzdělávání na tabletu
Prevencia:
·         Prevencia je veľmi jednoduchá, ale pre mnohých ľudí takmer neuskutočniteľná.
·         Obmedzte na minimum používanie telefónov a tabletov a uvidíte, ako sa Vám uľaví.
·         Nepodceňujte ani pravidelný pohyb, cvičenie alebo aspoň pravidelné preťahovanie.

4.7
03